lauantai 7. maaliskuuta 2020

Kohta on käteisreserville käyttöä?

Koronaviruksen aiheuttamassa ryminässä olen myynyt salkustani osakkeita, jotka eivät sovi salkkuuni tai maksa lainkaan osinkoa. Lyhyessä ajassa salkustani on saanut lähteä F-Secure, Rapala ja Nokia. Näistä on vapautunut uudelleen sijoitettavaksi lähes 8000 euroa. Viimeisen viikon aikana olen tehnyt riskipitoisia mutta pieniä lisäyksiä Cargoteciin, Konecranesiin, Banco Santanderiin, Vincitiin ja ostin Kemiran osakkeita takaisin salkkuuni. Toistaiseksi olen uusiin ostoihin käyttänyt vain myydyistä osakkeista saatuja rahoja enkä ole ottanut vielä käyttööni vuosien nousumarkkinan aikana kertynyttä käteisreserviä.

Minulla on reilusti käteistä muutamalla eri talletustilillä. Käteinen on lainausmerkeissä korvamerkittynä johonkin, mutta suunnitelmani ovat joustavia. Hätärahastossa minulla on noin 26 000 euroa. Vuokrista tuloutunueita ylijäämiä on noin 20 000 euroa. Veromätkyihin ja muihin käyttötarkoituksiin varattuja rahoja on noin 5000 euroa. Koska aloin jarruttelemaan pääomanlisäyksissä osakesalkkuuni jo viime vuoden puolivälin jälkeen, osakesijoituksiin olen korvamerkkinnyt noin 14 000 euroa käteispotin, joka myös kasvaa pientä korkoa talletustilillä. Useita vuosia sitten saamastani perinnöstä on sijoittamatta 20 000 euroa. Sijoitustilien ulkopuolella minulla on siis käteistä yhteensä yli 80 000 euroa. Vuosikausien ajan käteiskassani suuruus on ollut yliampuvaa, mutta kohti laskusuhdannetta kiiteässä alan olla siihen tyytyväinen.

Käteiskassan lisäksi kevään osingot tuovat salkkuuni noin 7000 euroa. Osingoilla voin ostaa lisää osakkeita ja kasvattaa omistusosuuttani salkkuni yhtiöistä. Samalla olen jo aloittanut kohdistamaan vaihtoehtoisten sijoitusten tuottoja sijoitettavaksi osakemarkkinoille. Vaihtoehtoisten sijoitusteni tulisi tuottaa noin 4000-5000 euroa tämän vuoden aikana. Ajatuksenani on aina ollut, että lunastan vaihtoehtoisia sijoituksia, kun osakemarkkinoilla on houkutteleva markkinatilanne. Siinä pisteessä en kuitenkaan vielä katso markkinan olevan.

Eikä tässä vielä kaikki. Olen vielä palkkatöissä ja tällä hetkellä siirrän sivuun 2000 euroa kuukaudessa sijoituksia varten. Lapioin edelleen palkkatulojani varovaisesti sijoituksiin. Loma- ja päivärahat tulevat palkkatulon lisäksi satunnaisina erinä ja siirrän nekin sijoituksiin. Luonnollisesti olen valmis ottamaan velkavivun käyttöön myös osakesijoittamisessa. Minulla on lainalimiitti myönnettynä Nordnetissa, mutta sen hyödyntäminen jää viimeiseksi vasta kun olen suurilta osin sijoittanut kaiken joutilaan käteisen ja laadittuani huolellisen suunnitelman lainatun rahan sijoittamiseksi.

Viimeisen kuukauden aikana tässä blogissa seuratun osakesalkun arvo on laskenut noin 33 000 euroa. Salkkuni saavutti kaikkien aikojen ennätyksen helmikuun puolivälissä ja nousi 275 000 euroon. En halua altistaa lainattua rahaa todennäköisesti jatkuvalle kurssilaskulle. Osinkouskovaisena jatkan kuitenkin sijoittamista enkä myy merkittävästi nykyisiä omistuksiani, jotta osnkotuloni jatkaisivat kasvu-urallaan.

***
Pian voi olla mainio hetki ryhtyä osakesijoittajaksi. Lue Vaurastumisen välineet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti