Suomessakin osaa Helsingin joukkoliikenteen linja-autoista operoi ruotsalainen Nobina. Se toimii jokaisessa Pohjoismaassa ja linja-autoja pitää liikkeessä lähes 9000 työntekijää. Linja-autoyhtiön mahdollinen omistaminen ei välttämättä ole kaikkein mielenkiintoisimmasta päästä, mutta usein tylsät ja vakaimmat yhtiöt ovat hyviä sijoituksia. Nobina tarjoaa sijoittajalle pääsyn markkinaan, jossa yhteiskunta ostaa joukkoliikenteen palveluita yksityisiltä operaattoreilta. Marginaalit liiketoiminnassa ovat pienet, mutta hyvän liikkeenjohdon alaisuudessa yhtiö voi kyetä tekemään mukavaa tuottoa sijoittajalle.
Pohjoismaista joukkoliikennettä
Nobina tituleeraa itseään suurimmaksi julkisen liikennöinnin yhtiöksi Pohjoismaissa. Sen liiketoimintamallina on operoida linja-autoja julkisessa kaupunkiliikenteessä sekä Ruotsissa kaupunkien välistä liikennettä Swebus brändillä. Nobina osallistuu julkisen liikenteen kilpailutuksiin ja keskimäärin voittaa 15 prosenttia sopimuksista. Pohjoismaissa julkinen liikenne on pääosin täysin yksityistetty Suomea lukuunottamatta, missä vielä 40 % julkisesta liikenteestä on julkisten toimijoiden käsissä.
95 prosenttia yhtiön liikevaihdosta muodostuu 5-10 vuoden mittaisista sopimuksista. Tämä tuo liiketoimintaan toisaalta vakautta, mutta suurempien sopimusten menettäminen voi johtaa äkilliseen liikevaihdon ja kannattavuuden laskuun. Nobinan noin miljardin euron liikevaihdosta 70 % tulee Ruotsista, Norjasta ja Suomesta 11-12 prosenttia sekä Tanskasta kuusi. Ruotsissa Nobinalla on noin 30 prosentin markkinaosuus, Suomessa 23 %, Norjassa 8 % ja Tanskassa 5 %. Yhtiöllä riittää siis vielä kasvupotentiaalia Pohjoismaissa.
Nobinan liikevaihto kehittyi positiivesti päättyneellä tilikaudella (1.3.2016-28.2.2017) kasvaen yli 6 prosenttia. Tulos kasvoi samalla hivenen liikevaihtoa nopeammin. Yhtiö pyrkii pitämään huolta hyvästä kannattavuudestaan, 13 % EBTIDA, valitsemalla tarkoin sopivat kilpailutukset, huolellisella operatiivisella toiminnalla, lisämyynnillä sekä linja-autokannan aktiivisella hallinnalla, joka tarkoittaa, että busseja myydään, hävitetään tai siirretään sopimuksesta toiseen. Pitkällä aikavälillä yhtiön liiketoimintaa tukevat trendit ovat urbanisaatio, ympäristötietoisuus ja joukkoliikenteen yleinen kasvu.
Nobina sijoituskohteena
Nobina listautui Tukholman pörssiin kesäkuussa 2015. Listautumisesta yhtiön osakekurssi on noussut 30 kruunun tasolta yli 50 kruunuun. Nobinan suurimpiin omistajiin lukeutuu ainoastaan amerikkalaisia ja ruotsalaisia rahastoyhtiöitä ja yhtiön johto omistaa kattavasti Nobinan osakkeita.
Nobinan arvostustaso vaikuttaa kohtuulliselta. Yhtiön P/E luku on hieman alle 10 ja P/B reilusti yli 3, johtuen lähinnä tavasta, jolla yhtiö rahoittaa linja-autokantansa. Nobinan omavaraisuusaste on hyvin matala, alle 20 %, johtuen liiketoiminnan pääomaintensiivisyydestä. Suurimmat riskit liittynevätkin korkotason nousuun, joka nostaisi yrityksen rahoituskuluja, sekä suurimpien sopimusten menettämiseen. Nobina voi olla kuitenkin sijoittajalle vakaa osinkopaperi.
Tämän hetkisen osakekurssin (55 SEK) perusteella Nobinan osinkotuotoksi muodostuu 5,6 prosenttia. Yhtiön osingonjakopolitiikkana on jakaa 75 prosenttia tuloksesta osinkona, mikä kuvastaa liiketoiminnan vakautta. Vuonna 2017 maksettava osinko kasvoi 19 prosenttia suhteessa vuoden 2016 osinkoon, johtaen 77 % osingonjakosuhteeseen. Tänä vuonna sijoittaja voi vielä saada osingon, jos ostaa osaketta toukokuun aikana.
***
Hanki Tarina vaurastumisesta esityspaketti edulliseen yhteishintaan verkkokaupasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti