torstai 30. syyskuuta 2021

Pitkä matka: Suuret unelmat vaativat sinnikkyyttä

Toteutin pitkäaikaisen haaveeni ja ajoin polkupyörällä läpi Euroopan. Asfalttia sai niellä kolmentuhannen kilometrin edestä ja viikkoja tiellä kului kolme viikkoa. Pitkä matka piti sisällään monia sattumuksia, haasteita ja kohokohtia, joilla on monta yhtymäkohtaa sijoittamisen peruspilareiden kanssa.

Et voi tietää oletko valmis, mutta on yritettävä

15 vuotta ennen pyöräilyä Euroopan halki olin harrastanut pyöräilyä varsin paljon. Minulla oli siis jonkinasteinen ymmärrys pyöräilystä, harjoittelusta ja pitkistä pyörämatkoista. Minulla ei kuitenkaan ollut käsitystä siitä, millaista on ajaa kolmen viikon ajan keskimäärin 143 kilometriä päivässä, lähes Ranskan ympäriajoa vastaava mitta samassa ajassa. Helmikuussa 2021, jolloin aloitin harjoittelun minulla oli noin viiden vuoden tauko pyöräilystä. Olin juossut pari kolme kertaa viikossa ja käynyt punttisalilla saman verran. Puolen vuoden ajan harjoittelin keskimäärin kaksi tuntia päivässä, vaikka helmi- ja maaliskuu olivat vielä hitaan ylösajon kuukausia. Ehdin ajamaan noin 7000 harjoituskilometriä. Travemundeen vievään laivaan astuessani minulla ei kuitenkaan ollut käsitystä siitä, että kestäisikö vartaloni ja mieleni tulevaa rasitusta. Olin kuitenkin tehnyt parhaani ja oli vain lähdettävä pelottomasti matkaan.

Osaketta ostettaessa ei voi koskaan olla varma mihin suuntaan kurssi seuraavaksi liikkuu. Todennäköisyyttä myönteiseen lopputulokseen voi parantaa huolellisella teknisellä ja fundamenttianalyysillä. Pitkällä aikavälillä osakesijoittamisessa on kuitenkin todennäköisempää selvitä voittajana maaliin. Tärkeintä on siis säästää ja sijoittaa.

Yllätykset tulevat mistä vähiten odotat

Valmistautuessani pyöräilyyn ajattelin, että suurimmat riskit matkan vaikeutumiselle tai keskeytykselle ovat selkä, jalat ja kalusto. Olin kuntouttanut ajoittain kipeytyvää selkää melko systemaattisesti. Jalkoja oli koulittu matkaan 280 harjoitustunnin verran. Pyörä oli alle puoli vuotta vanha ja käytin sen mekaanikon tarkastuksessa ja huollettavana juuri ennen lähtöä. Selkä ei sanottavasti kipeytynyt matkan aikana kertaakaan. Söin kerran yhden kipulääkkeen, kun selkä hieman kipuili, jotten varoisi sitä entistä kipeämmäksi. Vaikka jalat olivat kipeät heti parin päivän ajamisen jälkeen ja nukkuessa tuntui, ettei niitä voinut suoristaa, jalat eivät edes kertaakaan krampanneet. 

Sen sijaan matkan suurin ongelma tuli vatsasta. Joko kova rasitus, hieman epäsäännöllinen, vaihteleva ja ajoittain kehno ruoka, urheiluravinteet tai näiden yhdistelmä sai vatsani kuitenkin sekaisin. Oksensin ensimmäisen kerran kolmannen päivän iltana ja toisen kerran neljännen päivän iltana heti illallisen jälkeen. Oksentelu loppui, mutta vatsa oli kipeä ja tyhjeni toista reittiä pitkin vielä usean päivän ajan. Oli hieman ikävä istua pyörän selässä kuudesta seitsemään tuntia kipeällä vatsalla, kun reitille vielä sattui kovia mäkisiä päiviä. En saanut ruokaa alas kuin pakottamalla, vaikka kulutin arviolta 4000-6000 kilokaloria päivässä. En tiennyt, kuinka tulisi käymään, kun energiansaanti ei yltänyt lähellekään kulutusta. Aioin kuitenkin jatkaa pyöräilyä. Muutama kevyempi ajopäivä, pienet muutokset ruokailuun ja apteekin rohdot saivat vatsan vähitellen tasaantumaan. En vieläkään tiedä, mikä sai sen aikaiseksi. Ehkä tahdonvoima voitti vatsan.

Kaikki kurssilaskut eivät ala selkeästä tapahtumasta tai syystä. Vuonna 2020 korona kuitenkin yllätti markkinat ja osakekurssit laskivat voimakkaasti vain kimmotakseen lähes yhtä nopeasti takaisin ylös - jatkaen kulkuaan aina vain korkeammalle. Kukaan ei luonnollisestikaan kyennyt näkemään tätä ennakolta. Keväällä 2020 olisi kannattanut laittaa kaikki omat ja pankista lainatut rahat osakkeisiin. Se on helppo sanoa jälkikäteen. Jos sijoittaja vain jatkoi säännöllisiä ostoja, myymättä yhtään osaketta, tuli sijoittaja koronakriisistä ulos voittajana.

Puun varjo oli hetkellinen helpotus yli 6 tunnin auringonottoon.

Pitkä matka on siroteltu täyteen haasteita ja ongelmia

Jälkikäteen huvittava pieni haaste tuli vastaan jo matkan ensimmäisellä etapilla. GPS ja navigointi kulutti puhelimen akkua sen verran vauhdikkaasti, että akku loppui jo päivän puolivälissä. Varautuakseni tähän, olin pakannut mukaaan kolme vara-akkua. En ollut kuitenkaan testannut niitä ja epätoivo alkoi kasvaa, kun puhelin ei ottanut virtaa kahdesta ensimmäisestä akusta. Onneksi kolmas toimi ja tiesin taas mihin suuntaan kääntyä. Onneksi yksi kolmesta varasuunnitelmasta toimi! Tai oikeammin se toimi kaikkina muina päivinä paitsi yhtenä, jolloin puhelimesta loppui virta ja huomasin, että minulla oli mukana vara-akku, mutta kaapeli oli moottoripyörän matkassa. 

Sattumalta löysin pieneen kaupunkiin ja sattumalta sekatavarakauppaan, jonka viimeisen kaapelin ostin. Sain puhelimeen taas virtaa, mutten kuitenkaan heti huomannut, että survoessani puhelin, akku ja kaapeli yhdistelmää telineeseen, oli kaapelin pää antanut periksi. Kun huomasin, ettei puhelin enää latautunut, oli määränpäähän matkaa vain pari kilometriä ja virtaa oli jäljellä puhelimessa prosentti. Koetin painaa muistiini tarvittavat käännökset, suoraan, vasen, vasen, oikea, suoraan, kunnes puhelin pimeni. En aivan löytänyt kohteeseen suorinta tietä muistini varassa.

Saksan sateisilla vuorilla menetin myös suuren osan jarrutehoista. Etujarru ei purrut lainkaan ja takajarru vain osittain. Olin kadottanut työkalusetin, jolla olisin voinut jarruja säätää. Vatsavaivojen vuoksi en jaksanut enää illalla perehtyä, kuinka säätää jarrut takaisin toimintakuntoon. Ranskan vuorilla ajoinkin yhden päivän lähes ilman jarruja. Olimme onneksi löytäneet sopivat työkalut. Ennen yhtä “Route dangereuse” kyltillä merkattua laskua, kiristin etujarrun niin, että se laahasi koko ajan hidastaen näin vauhtia. Onneksi kapealla tiellä ei tullut yhtään autoa vastaan. Samana iltana löysin kuitenkin motivaation perehtyä ongelmanratkaisuun ja löysinkin ratkaisun - mistäpä muualta kuin Youtubesta.

Minulla oli pyörässä niin sanotut maantiepolkimet, joihin kiinnittyy kengän pohjassa oleva klossi. Eräänä päivänä kummastelin hieman kengän kiinnittyvän eri tavalla polkimeen kuin aiemmin. En siinä vaiheessa kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota. Sitten oikea polvi ja jalkapohja alkoivat kipeytyä. Kurkkasin kengän pohjaan ja huomasin klossin rikkoutuneen. Kenkä oli ollut joitakin millejä eri asennossa suhteessa aiempaan ja se aiheutti viiltävää kipua. Jokaisella polkaisulla sattui. Dijonin kaupungista päätin etsiä uudet klossit. Kävin kahdessa pyöräliikkeessä tuloksetta. Toisessa myyjä soitti muutamaan liikkeeseen ja sain tiedon mistä klossit voisivat löytyä. Söin lasagnen kaupungin keskustassa, jatkoin pieneen pyöräkauppaan ja sain uudet klossit mukaani.

Myös sijoittajan matka on täynnä pieniä vastoinkäymisiä. Sijoittajan onni on se, että vastoinkäymisistä pääsee eroon myyntinappia painamalla. Kun alkuperäistä arviota huonommaksi osoittautuneen yhtiön tai vastoin odotuksia kehittyvän osakkeen myy, olo on helpottunut ja pääoma vapautuu uusiin mahdollisuuksiin. Saavuttaakseen hyvän sijoitusmenestyksen ei tarvitse olla aina oikeassa. Riittää, että antaa hyvien yhtiöiden kehittyä, maksaa osinkoja ja kasvattaa arvoaan, jos samalla säännöllisesti kitkee rikkaruohoja salkusta, eikä anna niiden painaa sijoitusten kokonaistuottoa.

Et voi yksinkertaisesti varautua kaikkeen

Kuten tähän mennessä on käynyt selväksi, pitkällä matkalla voi sattua lähes mitä tahansa. Jälkikäteen ajateltuna olisin pakannut matkalle mukaan pienen kaasukäyttöisen retkikeittimen, jotta olisin voinut syödä enemmän ja sellaista ruokaa kuin itse kaupasta hankin. Paikoitellen Saksassa ja erityisesti Ranskassa ruokahuollon nojaaminen ravintoloihin oli erittäin vaikeaa. Ranskassa ravintolat olivat joko kiinni tai niistä ei saanut ruokaa. Tämä ei johtunut koronasta, vaan pikemminkin maan tavasta, jota en ollut ymmärtänyt selvittää etukäteen. Toki mukaan olisi kannattanut pakata myös vaihde- ja jarruvaijerit. 

Sijoittajan on hyvä myöntää itselleen, että jokainen sijoitus tehdään lopulta vajavaisin tiedoin. Kaikkea on mahdotonta ottaa huomioon. Sijoitusstrategia ja -suunnitelma, sijoituskriteerit ja -säännöt sekä säännöllinen osakemarkkinoiden seuranta auttavat toimimaan yllättävissä tilanteissa.

Pitkällä matkalla tarvitset tukea ja neuvoa

En olisi koskaan pystynyt toteuttamaan pitkäaikaista haavettani haluamallani tavalla, ellei matkaan olisi lähtenyt mukaan isäni moottoripyörällä. Meillä molemmilla oli matkaa varten sopiva tilaisuus. Hänen tukensa oli tärkeää monella tapaa. Minun ei tarvinnut varustaa pyörää laukuin, mikä olisi hidastanut matkavauhtia merkittävästi, juoma- ja ruokahuolto oli pitkillä matkoilla ensiarvoisen tärkeää sekä palautumisaikaa lisäsi merkittävästi huolto- ja tukitoimet. En käynyt kolmen viikon aikana monestikaan ruokakaupassa. Oli myös mukavaa, että pitkällä matkalla oli seuraa, ja tuki tiukkojen tilanteiden varalle.

Matka oli vaarassa katketa toiseksi viimeisenä päivänä, kun vaihdevaijeri katkesi yllättäen. Paikalle kuitenkin osui kuitenkin kuorma-auton kuljettaja, joka vei minut kahden avuliaan ja neuvokkaan automekaanikon luo. Tarinan kerroin tarkemmin twiittiketjussa. Heidän ansiosta saatoin ajaa matkan viimeiset parisataa kilometriä loppuun saakka. Se olisi jäänyt tekemättä, ellei kohdalle olisi osunut kahta onnenkantamoista.

Sijoittamisessa neuvot, ajatukset ja näkemykset voivat olla arvokkaita. Jollei sijoittamisesta kiinnostuneita löydy lähipiiristä, esimerkiksi Twitter, Youtube, blogosfääri ja uusimpana Substack-uutiskirjeet ovat hyviä tapoja laajentaa omaa osaamista ja ajattelua. Joskus sijoitustuottoja parantaa myös onnenpotkut. Niitä tulee sitä useammin mitä enemmän tutkii ja toimii. 

Aseta tavoitteet tärkeysjärjestykseen

Matkan tärkeimpänä tavoitteena oli pyöräillä Euroopan halki 3000 kilometriä. Sen lisäksi minulla oli suunnitelmana ajaa Andorran lävitse saadakseni uuden nuppineulan käytyjen maiden listalle. Andorran kautta ajaminen oli vain noin 40 kilometriä pidempi reitti kuin Espanjan itärannikkoa pitkin ajettaessa, joten se ei ollut kokonaisuuden kannalta merkityksellinen kiintopiste. Sen sijaan Andorran kautta ajaminen olisi tarkoittanut 3000 nousumetriä enemmän, noin kahden tavanomaisen päivän verran enemmän raatelevaa nousua. Kun vatsavaivani olivat kestäneet 4-5 päivää ja lähestyimme Vichyn kaupunkia, päätin, että käännymme etelään emmekä jatka lounaaseen Andorran kautta kulkevalla reitillä. Oli tärkeämpää päästä maaliin Aurinkorannikolle, Andorraan voisin palata toisella kertaa. Kun olosuhteet muuttuvat, on muutettava suunnitelmaa.

Monilla sijoittajilla on tavoitteena kasvavat osinkotulot. Ajoittain voi päätavoitetta kohti viedä yliarvostettujen osakkeiden myyminen ja ostaminen ne edullisemmin takaisin. Osinkotulot voivat hetkellisesti laskea, kun käteispaino kasvaa. Jos kurssit laskevat, sijoittaja pystyy ostamaan enemmän osakkeita. Pohdi tarkkaan mikä on tavoitteesi sijoittamisessa ja laadi sijoitusstrategia sen mukaisesti, samalla huomioiden osaamisesi, kiinnostuksesi taso ja käytettävissä oleva aika.

Joskus on toimittava järjen vastaisesti

Mainitsin vatsaongelmat jo useaan kertaan. Terveydellisistä syistä olisi varmasti ollut järkevämpi keskeyttää tai levätä muutama päivä. Odotukseni matkalle oli kuitenkin, ettei se tule olemaan Samsonite-vetolaukullinen selfiematka. Halusin ajaa Euroopan lävitse ja tehdä sen tavoiteajassa. Jokainen kilometri jota en ajanut tänään, olisi ajettava seuraavana päivänä, ajattelin. Taidankin olla melko jääräpäinen ja ehkä sitkeäkin niin päättäessäni. Ajoin yhden vuoristoisimmista päivistä, kun olin edellisenä iltana oksentanut. Päästäkseen maaliin on joskus siedettävä kipua ja jatkettava matkaa.

Tuottoisimmat sijoitukset tehdään usein silloin, kun sijoituksen tekeminen tuntuu pahalta. Kun muut myyvät osakkeita ja kurssit laskevat, sijoittaja voi poimia hyvien yhtiöiden osakkeita edullisesti. Se saattaa tuntua järjenvastaiselta, koska kurssit voivat laskea vielä lisää. Ostot ajallisesti hajauttaen saavuttaa tuottoisan lopputuloksen, koska kurssipohjan voi tunnistaa vasta jälkikäteen.

Vaali muistoissa hyviä hetkiä

Meidän on helppo vaipua käsittelemään vastoinkäymisiä ja haasteita, kuten olen tehnyt kirjoituksessa tähän saakka. Ne valtaavat mielemme helpommin kuin onnistumiset ja mieluisat hetket. Pyörämatka oli lähtökohtaisesti luonteeltaan enemmän kärsimystä kuin iloittelua. Silti matka piti sisällään monia hymyjä, nauruja ja hyviä hetkiä. Reitti piti sisällään upeita maisemia ja samettisia teitä. Oli hienoa kiitää myötätuulessa läpi kauniiden maaseutujen. Nautintoa oli juoda kylmä Coca-Cola, kun oli paahtunut tunteja auringossa ja helpotus saapua majoitukseen, kun laukut odottivat huoneessa. Luonnollisesti oli mahtavaa yltää vaikeuksien kautta maaliin Espanjaan tavoiteajassa. Kovat suoritukset vaativat niin valmistautumista kuin lepoa. Matkan yksi kohokohdista oli myös viikon lepo Espanjan lämmössä.

Sijoittamisessa tappiot ovat väistämättömiä ja samoin menetetyt tuotot. Tärkeää on miten näissä tilanteissa toimii sekä kuinka niihin suhtautuu. Vielä tärkeämpää on vaalia onnistumisia ja pyrkiä toistamaan niitä.

Lopuksi

Vain harva haluaa ajaa polkupyörällä Euroopan lävitse kolmessa viikossa. Useampi pitää sitä huonona ajatuksena ellei mahdottomana. Moni hyvässä peruskunnossa oleva siihen varmasti pystyisi määrätietoisella valmistautumisella. Monella ei ole kuitenkaan sopivaa mahdollisuutta, tilaisuutta tai siihen vaadittavia resursseja. Pitkän matkan pyöräileminen vaatii paljon. Samoin vaatii matka kohti taloudellista riippumattomuutta. Moni haaveilee siitä, muttei ole valmis kulkemaan pitkää matkaa sen edellyttämällä tavalla: puuttuu suunnitelma, toteutus ontuu, elämä ei ole antanut tai siltä ei ole otettu mitä taloudellisen riippumattomuuden saavuttaminen vaatii. Eniten maaliin pääseminen vaatii kuitenkin sinnikkyyttä - ja myös ripauksen onnea. 

***
Hanki nipullinen ajatuksia omanalle matkallesi kohti taloudellista riippumattomuutta. Lue Vaurastumisen välineet.

1 kommentti: