torstai 10. helmikuuta 2022

Muistiinpanoja öljytankkereista

Energiayhtiöiden osakkeet ovat nousseet voimakkaasti öljyn hinnan kiivetessä ylöspäin. Kun lyhytkatseinen politiikka on ohjannut investoinnit uusiutuvien energiamuotojen hankkeisiin, jotka eivät riitä täyttämään modernin yhteiskunnan kasvavia energiatarpeita, investoinnit perinteisten energiamuotojen tuotantoon ovat jääneet vajavaisiksi. Tämä näkyy nyt sähkölaskussa ja bensapumpulla. 

Olin sijoittanut öljyosakkeisiin kohtuullisen suuren määrän, mutta jälkikäteen katsottuna on taas helppo sanoa, että olisi pitänyt sijoittaa enemmän. Energiayhtiöiden menestys tuskin on vielä päättynyt, korkea öljynhinta tuottaa yhtiöille pitkän korpitaipaleen jälkeen hyvät voitot. Sijoittajan on silti hyvä kysyä, missä kysyntä kasvaa seuraavaksi ja mihin raha pääomamarkkinoilla menee seuraavaksi?

Yksi mahdollinen sektori voi olla öljytankkerit. Niiden kysyntä on tällä hetkellä alamaissa ja tankkereiden vuokrahinnat on ennätysalhaiset. Vaikka tankkerit kuljettavat öljyä, toimialadynamiikka poikkeaa öljyntuotannosta ja -jalostuksesta. Samalla öljytankkeriyhtiöiden osakkeet ovat alamaissa. Koska toimiala ei ole minulle kovinkaan tuttu, laadin itseäni varten muistiinpanot vallitsevasta tilanteesta, trendeistä ja kysymyksistä. Muistiinpanot auttavat seuraamaan sijoitusmahdollisuuden kehitystä.

Tankkeriosakkeet ovat erittäin volatiileja, yhtiöiden liiketoiminta on luonteeltaan erittäin epävakaata, hyvin usein tappiollista ja niihin sijoittaminen on siten hyvin riskipitoista. Tankkereiden tuottoja ohjaa lyhyellä aikavälillä vuokrahinnat, jotka määräytyvät kuljetuskapasiteetin kysynnän ja tarjonnan mukaan. Pitkällä aikavälillä näitä puolestaan ohjaavat öljyn tuotanto ja kysyntä sekä erilaisten tankkereiden määrä markkinoilla.

Yleisiä huomioita

  • Spot-vuokrahinnat ovat tällä hetkellä erittäin alhaiset.
  • Polttoainehinnat syövät kannattavuutta. Hitaat käsittelyajat satamissa lisäävät kuluja.
  • Helmikuun alussa spot-hinta huonosti varustetuille käy negatiivisen puolella.
  • Laivoja kaksinkertainen määrä kuin 20 vuotta, mutta saman verran tilauksia (orderbook), vaikka öljyn kulutus on kaksinkertaistunut.
  • Yhdysvaltojen liuskeöljytuotanto voi lähivuosina kääntyä laskuun, jolloin Yhdysvaltoihin tarvitsee kuljettaa enemmän öljyä.
  • Useiden tankkeriyhtiöiden markkina-arvo on alle NAVin. Samalla NAV voidaan katsoa konservatiiviseksi, kun laivojen romutusarvo on noussut ja uusien laivojen hinnat ovat korkealla.

Tankkereiden tarjonta (Supply)

  • Hiljaisemmat matkanopeudet polttoaineen säästämiseksi.
  • Tankkereiden keski-ikä on noussut useita vuosia. Laivoja pitäisi romuttaa enemmän. Romutusmäärät kasvavat, Q4/2021.
  • 2000-luvun alussa rakennettuja laivoja ei haluta vuokrata turvallisuussyiden vuoksi. 
  • Kierrätysteräksen hinta on korkealla, mikä lisää kannustimia romuttaa vanhimpia tankkereita.
  • Konttilaivatilausten ja korkean teräksen hinnan pitäisi rajoittaa uusien tankkereiden määrää markkinoilla.
  • Eco-design säädökset nostaa tankkereiden break-even tasoa suhteessa spot-hintaan?
  • Säädösten ja ESG-ajattelun vuoksi suurten öljy-yhtiöiden kysyntä kohdistuu moderniin tankkeiden kuljetuskapasiteettiin.

Tankkereiden kysyntä (Demand)

  • Öljyvarastot alhaisella tasolla historiallisesti. Niitä on täytettävä joskus.
  • Öljyn hinta nousee, koska vähän tuotantoa. Kun vähän tuotantoa, ei tarvita tankkereita? 
  • “Oil market surplus is positive for tankers.”
  • Öljyntuotannossa nähdään merkittäviä lisäyksiä vuonna 2022.
  • Lisääkö OPEC tuotantoa?
  • Joidenkin lähteiden mukaan öljyn kysynnän odotetaan laskevan suhteessa vuoteen 2021?
  • Kysyntä palaa 2019 tasolle H2/2022.
  • Öljyä tarvitsee siirtää aiempaa enemmän läntiseltä pallonpuoliskolta itäiselle, koska kysyntä kasvaa idässä.

Avasin helmikuun alussa positiot DHT Holdingissa (DHT) ja International Seawaysissa (INSW). Ostin osakkeita pikkiriikkisen määrän ja suunnitelmanani on kasvattaa positiota hiljalleen. Tänään 8.2.2022 DHT julkisti tappiollisen mutta markkinaodotukset ylittäneen tuloksen ja nousi voimakkaasti. Kasvatinkin positiota INSW:ssä. Molemmat yhtiöillä on hyvä maine, ne maksavat pientä osinkoa ja niiden kohtuullisen laadukkaan kaluston saa pörssistä alle 

Lankesin vuonna 2013-2014 arvoansaan sijoittaessani öljylauttoja vuokraavaan Enscoon syklin huipulla. Jälkikäteen katsottuna virhe oli tärkeä oppiraha. Öljytankkereiden makrotilanne näyttäytyy tällä hetkellä päinvastaiselta. Sijoituksen ja tankkereiden luonteesta johtuen onkin tärkeää seurata, kuinka tilanne ja teesi kehittyy, eikä pitää itsepäisesti kiinni, jos ne kehittyvät päinvastaiseen suuntaan.

***
Hanki uusia ideoita sijoituksiin. Lue Vaurastumisen välineet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti