sunnuntai 11. elokuuta 2019

En ole vielä onnistunut isosti

Kerrankin sain hivenen Yle-verolle ja katselin viikko sitten kakkoselta elokuvan nimeltä Brad's status. Elokuvassa Ben Stillerin esittämä päähenkilö, Brad, auttaa poikaansa saamaan opiskelupaikan, käy lävitse elämäänsä ja vanhojen kavereidensa menestystarinoita. Brad taitaa käydä lävitse keski-iän kriisiä. Itsekin olen silloin tällöin miettinyt, onko kaikki sijoittamiseen käytetty aika ollut sen väärti. Olenko onnistunut ollenkaan?

Itseasiassa en koe onnistuneeni isosti. Olen puurtanut tasaisesti palkkatyössä, lyhentänyt asuntolainaa, säästänyt ja sijoittanut yli kymmenen vuotta. Urani on edennyt, vaikka olen omaehtoisesti ottanut tavallaa taka-askeleenkin. Kolmesta ja puolesta asunnosta olen maksanut pankille takaisin lähes 40 prosenttia. Säästöjeni ja sijoitusteni arvo on noussut lähes 400 000 euroon. Enkö ole onnistunut isosti? Kokonaisuutena toki paljon paremmin kuin valtaosa ihmisistä, mutta miten on yksittäisten onnistumisten laita ja mikä olisi ollut potentiaali kokonaisuudessaan?

En ole iskenyt kertaakaan todelliseen kultasuoneen. Olen pikemminkin vaskannut kullanhippusia joesta hiljalleen. Jälkikäteen ajateltuna päättymässä oleva nousumarkkina olisi tarjonnut mahdollisuuden moneen jättipottiin. Olen pääosin ollut sijoituksissani varovainen ja muutamat suuremmat riskinotot eivät ole isosti onnistuneet. Toisaalta olen toistaiseksi välttynyt myös katastrofikokoluokan virheiltä. Puunkoputusta. Kasvavat osinkotuloni ovat pääsosin perustuneet siihen, että olen laittanut osakkeisiin alati lisää rahaa.

Osingot ovat vuosi vuodelta auttaneet kasvattamaan sijoituksiani. Yksittäisistä sijoituksista Neste on ollut oikeastaan ainoa huippusijoitus ja siihenkin sijoitin alunperin vain tonnin. Sijoitusasuntoni ovat tuottaneet tasaista kassavirtaa, mutta niiden arvo ei ole juurikaan noussut. Vaikka omistusasuntoni sijaitsee pääkaupunkiseudulla, senkin hinta liikkuu samoissa lukemissa kuin sen ostaessani noin kahdeksan vuotta sitten. Lukuisat vaihtoehtoiset sijoitukset ovat tuottaneet kohtuullisesti, mutta pääomanmenetykset pyyhkivät korkeatkin tuotot helposti pois.

Luonnollisesti onnistumista ei mitata pelkästään taloudellisella menestyksellä. Tarina vaurastumisesta ei ole pelkästään taloudellista vaurastumista. Fyysisen omaisuuden sijasta olen keskittynyt kokemuksien kerryttämiseen. Olen elänyt mukavasti, matkustanut ja asunut ulkomailla. Hyvän taloudellisen tilanteen turvin olen uskanut tehdä monia ratkaisuja, jotka muutoin olisivat voineet olla hyvin uskaliaita. Taloudellinen hyvinvointi on edistänyt muuta hyvinvointia.

Kirjoituksen yksi opetus on se, ettei taloudelliseen menestykseen tarvita huippuonnistumisia. Tasainen suorittaminen johtaa hitaasti taloudelliseen turvaan ja lopulta vaurastumiseen. Ensimmäinen tavoite on pääoman säilyttäminen, sitten sen kasvattaminen ja vasta viimeisenä suuret voitot. Jos ei tavoittele suuria voittoja, niitä tuskin saavuttaa. Pieni pelikassa on tässä hyvä pitämään riskit kontrollissa. Elokuvassa Brad's status päähenkilö huomaa, että hänen menestyvinä pitämät ystävät painivat omissa ongelmissaan tai ovat henkilöinä rappeutuneita. Tärkein opetus onkin se, ettei vertailu muihin ole tapeen tai järkevää eikä hyvä elämä vaadi huippuonnistumista.

***
Aloita oma matkasi taloudelliseen hyvinvointiin. Lue Vaurastumisen välineet.

4 kommenttia:

  1. Anonyymi11.8.19

    Mitä nyt olen seurannut blogiasi nämä viime vuodet, niin en ole yhtään yllättynyt, että salkustasi ei löydy yhtään kunnollista positiivista outleria. Esim. noi sun Textainer ja sijoitusasunnot syrjäseuduilta. Tuo siitä seuraa, kun keskittyy sataprosenttisesti kassavirtaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outlierien löytäminen ei ollut kirjoituksen pointti. Neste voisi olla sellainen. Strategiani tosiaan ei ole ollut löytää outliereita. Tavallaan rinnakkaisstrategiana se olisi voinut olla oikein mainio sijoitusurani alkuvaiheessa, ajatellen, että silloin oli oikein otollinen aika aloittaa sijoittaminen.

      Poista
  2. Anonyymi11.8.19

    Olet kuitenkin saanut kerättyä pääomaa ja tuottoa. Minä olen sijoitellu pitkään ja pieniä summia pienestä palkasta. Työttömyyksien aikana olen joutunut nostamaan sijoituksia tappiolla. Onneksi on ollut säästöjä, mutta tilillä raha olisi säilynyt paremmin. Pienituloinen tarvitsee rahaa työttömyyden aikana, työttömyys tapahtuu todennäköisesti kun taloudessa menee huonosti ja kurssit ovat alhaalla.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi12.8.19

    Erittäin hyvä näkökulma, jota liian vähän pidetään pinnalla. Virheiden välttäminen ja pitkäjänteisyys ei ehkä kirvoita niitä mehukkaimpia otsikoita, mutta väitän että näissä tapauksissa matkasta on varmasti nautittu!

    VastaaPoista