maanantai 20. maaliskuuta 2017

Dometic - erikoistunut laitevalmistaja

Yhtiö nimeltä Dometic listautui Tukholman pörssiin vastikään vuonna 2015. Yhtiön juuret ovat kuitenkin tunnetun kodinkonevalmistaja Electroluxin alkuajoissa. Dometic oli Electroluxin tuotemerkki matkailuajoneuvojen kohdemarkkinoilla. Kuten usein käy, suuryhtiöt vetäytyvät kannattavilta nichemarkkinoilta. 1990-luvun lopussa Electrolux teki päätöksen keskittyä vähittäiskaupan kautta myytäviin tuotteisiin. Vuonna 2001 Electrolux myi Dometic-liiketoiminnan pääomasijoittajalle, joka myöhemmin listasi yhtiön pörssiin.

Erikoistunut laitevalmistaja

Tänä päivänä Dometic valmistaa mitä erilaisimpia tuotteita liikkuvan elämän tarpeisiin, matkailuvaunuihin ja -autoihin (RV=recreational vehicles), rekkoihin (CPV=commercial and passenger vehicles), veneisiin (Marine) sekä hotelleihin (Retail and lodging). Tuotevalikoima pitää sisällään esimerkiksi viini- ja jääkaappeja, ilmastointi- ja jäähdytysratkaisuja, sisustustarvikkeita, saniteettituotteita sekä liesiä- ja uuneja ruoanlaittoon. Yli 60 prosenttia yhtiön myynnistä suuntatuu matkailuajoneuvojen segmenttiin. Yhtiöllä on 22 tuotantolaitosta, joissa se valmistaa 85 % myymistään tuotteista.

Dometic myy tuotteitaan kahta jakelukanavaa pitkin. OEM-liiketoiminta käsittää esimerkiksi matkailuajoneuvojen, veneiden ja rekkojen valmistajat. After market -liiketoiminta myy tuotteita erikoistuneiden jälleenmyyjien kautta rikkoutuneiden tilalle. 60 % liikevaihdosta tulee OEM-liiketoiminnasta ja 40 % After market -liiketoiminnasta, puolet tuloksesta syntyy kuitenkin jälkimarkkinoilla. Maantieteellisesti Amerikan mantereet tuovat lähes puolet Dometicin liikevaihdosta, Eurooppa 40 % ja Austaralia sekä Aasia yhteensä reilu kymmenen prosenttia.



Dometic sijoituskohteena

Yleensä vierastan sijoittamista yhtiöön, jonka listautumisessa pääomasijoittaja irtautuu omistuksestaan. Tällä hetkellä Dometicin suurimpia omistajia ovat pelkästään pankkien rahastot. Dometic vaikutti kuitenkin mielenkiintoiselta niin liiketoiminnan, kasvupotentiaalin, kilpailuedun ja arvostuksen näkökulmasta. Yhtiön P/E luku oli vuoden 2016 tuloksella 15 ja P/B 1,44 68 kruunun osakekurssilla. Myös velkaantuneisuus oli tuntuvassa laskussa.

Vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli noin 1,3 miljardia euroa. Edellisvuoteen nähden liikevaihto kasvoi kahdeksan prosenttia. Yhtiön osinkopoliittikkana on jakaa 40 % tuloksestaan osinkona. Vuonna 2017 tämä johti noin 2,7 % osinkotuottoon. Yhtiön osakekohtainen tulos kasvoi edellisvuoteen nähden 9,5 prosenttia. Yhtiön EBIT liikkui 13 prosentin tuntumassa. Dometicillä oli vuonna 2016 noin 6500 työntekijää.

Nähdäkseni yhtiön kilpailuetu perustuu useisiin tekijöihin. Yhtiön palvelema markkina on suhteellisen pieni, jotta se kiinnostaisi suuria kodinkonevalmistajia. Tuotteet ovat usein räätälöityjä, yhteistyössä asiakkaiden kanssa kehitettyjä, sekä erikoislaatuisia verrattuna tavallisiin kodinkoneisiin. Molemmissa jakelukanavissa on suuri lukumäärä asiakkaita, joiden palveleminen vaatii erikoistuneen organisaation. Verrattuna suoriin kilpailijoihinsa Dometicillä on johtava markkina-asema suurimmassa osaa tuotekategorioitaan.

Yrityksen kasvupotentiaali löytyy uusista bolt-on tyyppisistä yrityshankinnoista, maantieteellisestä laajentumisesta sekä CPV liiketoiminnan kasvattamisesta Pohjois-Amerikassa. Dometic on tehnyt useita yritysostoja vuosittain 2000-luvun puolivälistä lähtien. Parsimalla näitä Dometic brändin alle yritys pyrkii saavuttamaan myös kustannussäästöjä ja myynninkasvua. Koska yhtiön kohdemarkkinoiden tuotteiden kysyntä vaihtelee voimakkaasti suhdanteiden mukaan, voi pitkänaikavälin sijoittaja hyödyntää tulevia notkahduksia osakkeiden hankintaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti