perjantai 25. marraskuuta 2016

Kaksi uutta osingonkorottajaa

Marraskuu on ollut minulle vilkas sijoituskuukausi. Olen laittanut pääomaa työhön toden teolla. Ostoinnokkuuden yltyminen voi osoittautua ajoituksen osalta kehnoksi lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä, mutta tätä riskiä pyrin minimoimaan yhtiövalinnalla. Marraskuussa ostin salkkuuni kaksi uutta osingonkorottajaa: amerikkalaista VF Corporationia ja saksalaista Fielmannia. Molemmat ovat kulutustuotteiden valmistajia ja myyjiä.

Salkkuuni ostettujen yhtiöiden osakekurssit ovat ottaneet reilusti takapakkia viimeisten muutamien kuukausien aikana. Molempien yhtiöiden kohdalla yksi kurssilaskun pääsyistä on ollut huoli kannattavuuskehityksestä. Lisäksi, esimerkiksi Arvopaperi-lehti uutisoi, että kulutustavarayhtiöiden osakkeiden hinnat ovat laskeneet, koska sijoittajat ovat poistuneet korkosijoitusten korvikkeina toimineista kulutustuoteyhtiöistä. Mikä saikaan minut ryhtymään näiden yritysten omistajaksi?

Kulutustuoteyhtiöt ovat lähtökohtaisesti liiketoiminnassaan vakaampia suoriutujia. Vahvat brändit ja markkina-asema suojaavat niiden myyntiä ja kannattavuutta nopeilta muutoksilta. Lisäksi nykyisessä markkinatilanteessa koen, että hyvät sijoitusmahdollisuudet löytyvät, nähdäkseni tilapäisissä, vaikeuksissa olevien laatuyhtiöistä. Esimerkiksi ensimmäisenä esittelemäni yhtiö VF Corp on raportoinut heikentyneestä osavuodesta yhdessä monien muiden vaatevalmistajien kanssa.

VF Corporation (VFC)

VFC valmistaa, markkinoi, jakelee ja myy vaatteita ja varusteita. Yhtiön brändivalikoimaan lukeutuvat esimerkiksi Jansport ja Eastpak reput, Napapijri, NorthFace ja Lee vaatemerkit - sekä monta muuta. Olen seurannut yhtiötä aina vuodesta 2009 lähtien, mutta pitänyt sitä aina liian kalliina. Nyt, osakekurssin laskettua yli 60-70 dollarin tasolta 50 dollarin tietämille, päätin ryhtyä yhtiön omistajaksi.

VFC on korottanut osinkoaan 1970-luvun alusta lähtien. Ostohinnalleni VFC antoi 2,7 % osinkotuoton, joka oli reilusti viiden vuoden keskiarvoa, 1,8 prosenttia, korkeampi. Silti osingonjakosuhde oli yhä alle 50 prosentin ja historiallinen osingonjaon kasvu oli 20 prosentin tietämissä. Yhtiön P/E luvuksi tuli 56 dollarin kappalehintaan 17-18. Yhtiön pääomantuottoprosentti oli 24 % (ROE) ja velkaantumisaste oli alle 40 prosentin.

Rahoitin ostoksen myymällä YUM Brandsista irtaantuneen yhtiön, joka keskittyi Kiinan franchisee liiketoimintaan, ja Textainerin osakkeet, jotka päätyivät myyntilistalle yhtiön heikon suorituskyvyn ja verovähennysten takia sekä pitääkseni yllä salkkuni laatua. Uskon, että VFC tuo salkkuuni lisää vakautta ja jatkaa osingonjaon kasvua laajentamalla liiketoimintaansa niin orgaanisesti kuin hankkimalla uusia brändejä portfolioonsa.

Fielmann

Kiinnitin huomion Fielmanniin rahastoyhtiö Dividend Housen katsauksesta. Fielmann on Saksan suurin silmälasivalmistaja ja myyjä, jonka kautta kulkee noin puolet saksalaisten silmälasesista. Aloin perehtymään yhtiöön tarkemmin. Yhtiöllä on yksi suuromistaja Fielmannin perhe. Yritys on lähes velaton ja sillä on suuri käteiskassa. Fielmannin kantavana strategiana on myydä laadukkaita tuotteita ja palveluita edullisesti. Näillä peruskivillä Fielmann on kasvattanut niin liikevaihtoa, tulosta kuin osinkoakin nousujohteisesti vuosien ajan.

Vuoden 2015 osingolla ja ostokurssillani (noin 60 euroa) laskettuna yhtiö maksaa 3 prosentin efektiivisen osinkotuoton. Fielmannin arvostus ei välttämättä ole halpa. Samoin kuin VFC:n arvostus, se voi joillakin mittareilla olla ehkäpä kallis. Yhtiön P/E luku oli viime vuoden tuloksella laskettuna 30. Yhtiön alhainen velkaantuneisuus ja suuri käteiskassa, 25 % ROE, liikevaihdon nopeahko kasvuvauhti (5-6 %/v vuodesta 2011), korkea kannattavuus (16-18 % EBITDA) sekä kasvunäkymät antavat oikeutta korkeahkolle arvostukselle. Kurssilaskun myötä yritys ei välttämättä ole edullinen.

Fielmannin asema Saksan markkinoilla on niin vahva, että yhtiö on lähtenyt, tosin vasta hiljalleen, hakemaan kasvua kansainvälisesti. Fielmann toimii yhteensä lähes 700 myymälän verkostolla Keski- ja Itä-Euroopassa. Esimerkiksi Italiassa Fielmann pyrkii kasvamaan yhdestä myymälästä kahteenkymmeneen. Nettikaupalta yrityksen myyntiä joissain määrin suojaa, nähdäkseni ja Fielmannin itsensä mielestä, silmälasiostosten vaatima palvelu, optikkotoiminta. Maantieteellisen laajentumisen lisäksi Fielmann hakee kasvua piilolinssien, aurinkolasien ja erityisesti kuulokojeiden kasvavasta kysynnästä.

Lopuksi

Makrotalouden kehitys ja toimialojen momentum (kehityssuunta) vaikuttavat usein voimakkaastikin laadukkaiden yhtiöiden osakekurssiin. Valpas sijoittaja voi poimia seuraamansa yhtiön salkkuun tällöin pienellä alennuksella. Kurssilasku voi luonnollisesti jatkua, mutta silloin sijoittajaa suojaa kohtuullinen osinkotuotto ja sen parantuminen yhtiön kasvattaessa osingonjakoaan. Parhaassa tapauksessa markkinat huomaavat kurssilaskun olevan liioiteltu ja osakekurssi pinnistää ostohinnan ylitse. Onnistuneita osakepoimintoja!

2 kommenttia:

  1. VFC:tä omistin hetken mutta myin Gapin kanssa pois... vaikuttaisi kuitenkin hiukan laadukkaammalta yhtiöltä kuin Gap.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole perehtynyt Gapiin, mutta VFC:ssä miellyttää esimerkiksi Nikeen tai Adidakseen verrattuna se, että yhtiön liiketoiminta lepää useamman brändin varassa.

      Poista